cosmetics3yearly_02
Cover Story, Έρευνες, Τελευταια Νεα

Τα καλλυντικά «κερδίζουν» τα φαρμακεία

Ισχυρές συνέργειες μεταξύ της βιομηχανίας καλλυντικών και της αγοράς του φαρμακείου ευνοεί τόσο η ανθεκτικότητα της αγοράς καλλυντικών, που επέδειξε αμυντικά χαρακτηριστικά εν μέσω κρίσης διατηρώντας τη δυναμικότητά της γύρω στο 1 δισ. ευρώ, όσο και οι προοπτικές της, όπως προοιωνίζονται: οι επενδύσεις σε R&D, η είσοδος νέων παικτών στην αγορά και το επιχειρηματικό ενδιαφέρον που επιδεικνύουν οι επαγγελματίες φαρμακοποιοί στο πλαίσιο της ανάπτυξης των επιχειρήσεών τους.

Πρόκειται για σχέση αμοιβαίου οφέλους ανάμεσα στη βιομηχανία καλλυντικών και στους επιχειρηματίες από το κανάλι του φαρμακείου, καθώς «τα OTC (μη συνταγογραφούμενα φάρμακα) και τα καλλυντικά είναι τα νέα όπλα του φαρμακείου» όπως σχολίασε χαρακτηριστικά στο 2ο συνέδριο OTC και καλλυντικών της Ethos Media (8/12) ο Θεόδωρος Δ. Γιαρμενίτης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Αρωμάτων & Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ).

Είναι ενδεικτικό πως παρά την κρίση το μέγεθος της αγοράς καλλυντικών παραμένει σχετικά σταθερό, με οριακές μεταβολές τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα, οι εταιρείες του κλάδου αυξάνονται ενώ ενισχύεται η εμπιστοσύνη μεταξύ βιομηχανίας και λιανεμπορίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη διατήρηση των θέσεων εργασίας σε μια εποχή που η ελληνική αγορά «αιμορραγεί», με υψηλά επίπεδα ανεργίας στους περισσότερους κλάδους της οικονομίας και με εκατοντάδες ταλαντούχους Έλληνες να αναζητούν ευκαιρίες καριέρας σε άλλες χώρες.

«Παρά την προηγούμενη παρατεταμένη ύφεση, τα capital controls, τις μειώσεις εισοδημάτων, τα OTC και τα καλλυντικά δείχνουν σταθερότητα και δείγματα αύξησης. Το ίδιο και το κανάλι του φαρμακείου» σημειώνει ο κ. Γιαρμενίτης. Τις καλές προοπτικές πριμοδοτούν άλλωστε οι νέοι παίκτες που εισέρχονται στην αγορά, μεταξύ των οποίων και πολλές φαρμακοβιομηχανίες. Ενδεικτικές είναι άλλωστε οι προβλέψεις για την αγορά των δερμοκαλλυντικών και των φυσικών καλλυντικών στο φαρμακείο, που δείχνουν σταθερή αύξηση του μεριδίου αγοράς προς το 30%, πάνω δηλαδή από το 1/4 της συνολικής αγοράς.

Μάλιστα, ακόμη και η τιμή σε ορισμένα καλλυντικά προϊόντα δεν φαίνεται να είναι ανασταλτικός παράγοντας για τους επιχειρηματίες των φαρμακείων προκειμένου να τα προωθήσουν. Εξάλλου για τις premium μάρκες καλλυντικών επιλεκτικής διανομής, τα δραστικά συστατικά και η τεχνολογία υψηλών προδιαγραφών, σε συνδυασμό με τη συσκευασία πολυτελείας, αποτελούν εχέγγυα προστιθέμενης αξίας για το φαρμακείο και αντισταθμίζουν πιθανές αναστολές του επαγγελματία, που συνδέονται με την υψηλότερη τιμή στο ράφι.

Σ’ αυτά τα προϊόντα κίνητρα αποτελούν το περιθώριο κέρδους αλλά και η διεύρυνση της πελατειακής βάσης προς καταναλωτές που συνηθίζουν να κάνουν τις αγορές τους σε άλλα κανάλια διανομής.

Φαρμακεία vs παραδοσιακά κανάλια

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το κανάλι του φαρμακείου έχει πλεονέκτημα στην προσπάθεια απόκτησης μεριδίου από τις αλυσίδες, δεδομένου ότι είναι πιο εύκολο να χτίσει προσωπική σχέση πιστότητας με τον καταναλωτή. Πρακτικές που αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια, όπως ενημερωτικές εκδηλώσεις για τις αξίες που πρεσβεύει κάθε μάρκα, προσφορά καλλυντικών περιποιήσεων κ.ά., έχει αποδειχθεί ότι ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του φαρμακείου ως σημείου πώλησης με αντίκτυπο στο πελατολόγιο και στις πωλήσεις του. Σήμερα στα φαρμακεία μπορεί να συναντήσει κανείς και σύμβουλο ομορφιάς που θα του προσφέρει εξατομικευμένες υπηρεσίες. Ως αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι καταναλωτές (κυρίως γυναίκες) επιλέγουν το φαρμακείο για αγορές καλλυντικών προϊόντων προκειμένου να ενημερωθούν από επιστήμονες φαρμακοποιούς και όχι μόνο αισθητικούς για τις εξατομικευμένες ανάγκες τους.

Έτσι, η αγορά καλλυντικών του φαρμακείου εξελίσσεται από παραδοσιακό κανάλι διανομής αντιαλλεργικών και φυσικών προϊόντων σε μια αναβαθμισμένη αγορά καλλυντικής περιποίησης, με υψηλής ποιότητας και άρτιας αισθητικής προϊόντα, που διακρίνονται για την πολύ καλή σχέση ποιότητας/τιμής.

Η βιομηχανία έχει λάβει το μήνυμα με αποτέλεσμα επενδύσεις σε έρευνα και νέα καινοτόμα προϊόντα που δίνουν ώθηση στον κλάδο των δερμοκαλλυντικών -τα οποία συνδυάζουν τα συστατικά καλλυντικών με τη δράση των φαρμάκων- και στο σύνολο της αγοράς.

Προβλέψεις για ανάπτυξη

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΣΒΑΚ, ο κλάδος των καλλυντικών άντεξε στην κρίση διότι οι εταιρείες του ήταν υγιείς, είχαν αξιόλογα στελέχη, εξωστρέφεια, καινοτομία, καλή εκπαίδευση, σύγχρονα εργαστήρια, marketing και όραμα, ενώ είχαν προετοιμασθεί για εξαγωγές σ’ όλες τις ηπείρους. Ας σημειωθεί ότι οι εξαγωγές στον κλάδο καλλυντικών ξεπερνούν ετησίως τα 200 εκατ. ευρώ και βαίνουν αυξανόμενες, ενώ δίνουν στην Ελλάδα τη 18η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης. Στην Ευρώπη ο κλάδος των καλλυντικών πραγματοποιεί εξαγωγές πάνω από 40 δισ. ευρώ, ενώ σε όλο το φάσμα της βιομηχανίας, που πραγματοποιεί πωλήσεις πάνω από 77 δισ. ευρώ, απασχολούνται πάνω από 1,7 εκατ. εργαζόμενοι, εκ των οποίων πάνω από 26.000 επιστήμονες. Η ευρωπαϊκή αγορά (No1 στον κόσμο) παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη. Την τάση ακολουθεί η ελληνική αγορά.

Ανάπτυξη, έστω και οριακή, αναμένεται το 2016 σε όλες τις κατηγορίες καλλυντικών προϊόντων, πλην της ευρείας διανομής. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ΠΣΒΑΚ, στα προϊόντα ευρείας διανομής αναμένεται μικρή επιβράδυνση μεριδίου από 37,5% το 2015 σε 36,7% το 2016. Η επιλεκτική διανομή από μερίδιο 18,8% το 2015 αναμένεται να αυξηθεί στο 19%, ενώ τα φαρμακεία αναμένεται να αποσπάσουν το 27,4% των συνολικών πωλήσεων καλλυντικών το 2016 από μερίδιο 26,7 που κατείχαν το 2015. Ακολουθούν τα κομμωτήρια, με οριακή μείωση μεριδίου σε 5,8% από 5,9% αντίστοιχα, οι απευθείας πωλήσεις με 9,8% από 9,7% αντίστοιχα και τα κέντρα ευεξίας και spa που εκτιμάται ότι θα διατηρήσουν το 2016 το μερίδιο που κατείχαν το 2015, ήτοι 1,4%.

Προοπτικές ανάπτυξης των πωλήσεων καλλυντικών αναδεικνύονται και μέσω του διαδικτύου. Το συγκεκριμένο κανάλι προσθέτει στον συνολικό κύκλο εργασιών της αγοράς πάνω από 90 εκατ. ευρώ ετησίως. Μάλιστα, τόσο η σταθερή αύξηση των χρηστών του διαδικτύου για αγορές -από 46,9% του γενικού πληθυσμού σήμερα- όσο και η συνεχής ανάπτυξη των e-shops από υφιστάμενα brands ωθεί τις ηλεκτρονικές πωλήσεις καλλυντικών ολοένα υψηλότερα, ενώ τα νέα εργαλεία αξιοποιούν και οι εταιρείες του λιανεμπορίου.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το κανάλι του φαρμακείου κερδίζει συνεχώς σε ανταγωνιστικότητα ακόμη και έναντι των super markets. Όπως εξηγεί ο κ. Γιαρμενίτης, «την ώρα που έχουμε υπερπληθώρα φαρμακείων κατ’ αναλογία κατοίκων και αυτό κάτι λέει και με τη μείωση των τιμών των φαρμάκων, αλλά και της συνταγογράφησης μέσω ταμείων… Τα super markets παρά τα όσα φημολογούνται δεν θα μπορέσουν από αντικειμενική άποψη να ανταποκριθούν, αφού τρόφιμα και παραφαρμακευτικά προϊόντα δεν συγκρίνονται».

Καταλήγοντας ο κ. Γιαρμενίτης προσθέτει ότι για το 2017, παρά την προηγούμενη παρατεταμένη ύφεση, τα καλλυντικά επιδεικνύουν σταθερότητα και δείγματα αύξησης.

Πρωτοβουλίες

Οι εταιρείες του κλάδου εκτιμούν ότι πρόσθετες δυνατότητες ανάπτυξης θα προκύψουν από την αύξηση του ιατρικού και ιαματικού τουρισμού και προς αυτή την κατεύθυνση ο ΠΣΒΑΚ αναπτύσσει πρωτοβουλίες. Στην ίδια κατεύθυνση, ο ΠΣΒΑΚ διερευνά το ενδεχόμενο δημιουργίας μιας εβδομάδας αφιερωμένης στα προϊόντα περιποίησης και ομορφιάς, την Beauty Week των καλλυντικών, με δράσεις σε όλα τα δίκτυα πωλήσεων του κλάδου. Ο κ. Γιαρμενίτης θεωρεί ότι μετά την επιτυχία της Black Friday είναι μια καλή ευκαιρία για τον κλάδο η θεσμοθέτηση της εβδομάδας ομορφιάς, που θα συνοδεύεται από προωθητικές ενέργειες, εκστρατείες ενημέρωσης και μια πολιτική προσφορών στα καταστήματα καλλυντικών. Αυτός ο συντονισμός ενεργειών θα δώσει ανάσα στις πωλήσεις, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΣΒΑΚ. Εξάλλου, όπως εξηγεί, ο θεσμός αυτός έχει εξαπλωθεί πλέον σε όλες τις χώρες και τη σκυτάλη πρέπει να πάρει ο ΠΣΒΑΚ και γιατί όχι και ο ΕΦΕΧ και όλα τα διαδικτυακά μέσα.

 

ΣΟΦΙΑ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ (naftemporiki.gr)

Social Share

About the author

Relative Posts