Cover Story, Επικαιρότητα, Επιχειρηματικά Νέα, Συνεντεύξεις

Δημήτρης Γιαννακόπουλος :Η κυβέρνηση ευνοεί σκανδαλωδώς τη ναυτιλία αφήνοντας τη βιομηχανία να λειτουργεί σε ένα δραματικά δυσχερέστερο περιβάλλον

Κύριε Γιαννακόπουλε, εκπροσωπείτε τη μεγαλύτερη ελληνική φαρμακοβιομηχανία και μία από τις ιστορικότερες επιχειρήσεις της χώρας. Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το επιχειρηματικό κλίμα στην Ελλάδα;

Εφόσον η οικονομία παραμένει σε υφεσιακή τροχιά, το επιχειρηματικό κλίμα δεν μπορεί παρά να επηρεάζεται. Τα στοιχεία του τελευταίου διαστήματος δείχνουν μεν μια μικρή βελτίωση στο δείκτη οικονομικού κλίματος, ωστόσο δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τους αρνητικούς παράγοντες που συνεπιδρούν, όπως για παράδειγμα η υποχώρηση των συνολικών εξαγωγών (πλην των πετρελαιοειδών).

 

Πώς θα κρίνατε τη στάση της κυβέρνησης απέναντι στις επιχειρήσεις και στην επιχειρηματικότητα;

Αυτό που έχει γίνει ξεκάθαρο όλα τα χρόνια της κρίσης είναι ότι η ανάπτυξη δεν έρχεται με εξαγγελίες. Η βελτίωση του οικονομικού κλίματος απαιτεί πράξεις και ενεργές πολιτικές μείωσης της φορολογίας και στήριξης των ιδιωτικών επενδύσεων. Μέχρι στιγμής τα εργαλεία που έχει διαθέσει η κυβέρνηση στο επιχειρείν έχουν φανεί ανεπαρκή. Για παράδειγμα, ο αναπτυξιακός νόμος μόνο κατά ένα μέρος μπορεί να αξιοποιηθεί από τη φαρμακοβιομηχανία, μετά βέβαια από τις αναπροσαρμογές στους περιορισμούς που αρχικά προβλέπονταν.

Το σημαντικότερο όμως πρόβλημα είναι ότι η κυβέρνηση έχει δύο μέτρα και σταθμά για την επιχειρηματικότητα. Καταπατώντας κάθε έννοια ηθικής τάξεως και υγιούς ανταγωνισμού, διατηρεί στο ακέραιο το σκανδαλωδώς προστατευτικό πλαίσιο για τη ναυτιλία, τη στιγμή που η βιομηχανία στο σύνολό της δραστηριοποιείται σε ένα δραματικά δυσχερέστερο περιβάλλον. Τι έγιναν οι πύρινοι λόγοι για τις φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών; Επίσης θα έπρεπε να μας εξηγήσει ο Πρωθυπουργός τι εννοούσε όταν έλεγε ότι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ελληνικής ναυτιλίας να γίνει υπόδειγμα και για τους υπόλοιπους κλάδους της οικονομίας. Μας λέει να μην πληρώνουμε φόρους; Γιατί με ελάχιστη φορολογία και η ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας θα αυξανόταν.

 

Πώς θα αξιολογούσατε τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης στον τομέα των μέσων μαζικής ενημέρωσης;

Η συζήτηση γύρω από τις τηλεοπτικές άδειες αναγκαστικά μονοπωλεί το ενδιαφέρον αυτό το διάστημα. Ήταν ένα μεγάλο στοίχημα, καθώς η ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου ήταν αναγκαία. Ωστόσο οι χειρισμοί της κυβέρνησης και ο τρόπος που επιλέχθηκε – «μαζί με τα ξερά, καίει και τα χλωρά», δηλαδή μαζί με υπερχρεωμένα κανάλια τιμωρείται και η υγιής επιχειρηματικότητα – στον συγκεκριμένο τομέα σίγουρα δεν ήταν μια θετική εξέλιξη.

 

Δεν χωρεί καμία αμφιβολία ότι η χώρα ακολουθεί μια πορεία αποβιομηχάνισης. Την ίδια στιγμή βλέπουμε μεμονωμένους τομείς – μεταξύ αυτών και η φαρμακοβιομηχανία – να επενδύουν και να επιδεικνύουν σημαντικές εξαγωγικές επιδόσεις. Μπορεί να ανακοπεί η τάση αποβιομηχάνισης της χώρας και υπό ποιους όρους μπορεί αυτό να γίνει πραγματικότητα; Το ερώτημα δεν είναι θεωρητικό καθ’ ότι σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν ληφθεί συγκεκριμένες αποφάσεις αύξησης του μεριδίου της ευρωπαϊκής βιομηχανίας στο σύνολο του ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Μήπως εδώ έχουμε μια ευκαιρία;

Το «σχέδιο Γιούνκερ» και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ενδεχομένως να δώσουν χρηματοδοτικές «ανάσες» και σε ελληνικές επιχειρήσεις. Θα ήταν ευχής έργον να μπορούσε τόσο απλά να αντιστραφεί η τάση αποβιομηχάνισης που βρίσκεται σε εξέλιξη στη χώρα εδώ και χρόνια. Πιστεύω όμως ότι χρειάζονται ισχυρές πολιτικές αποφάσεις, και σε εθνικό επίπεδο, για κάτι τέτοιο.

 

Έχει ευθύνες για την πορεία αυτή και ο επιχειρηματικός κόσμος; Μήπως και οι επιχειρηματικές δυνάμεις του τόπου δεν πιστεύουν στο βιομηχανικό μοντέλο;

Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν μπορεί κανείς να αποδώσει στην ελληνική φαρμακοβιομηχανία τέτοιου είδους μομφή. Οι εταιρείες του κλάδου, διαβλέποντας τη γενικότερη τάση και προσαρμοζόμενες στις συνθήκες που διαμόρφωσε η οικονομική κρίση, εγκαίρως εισήγαγαν ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, με έμφαση στις εξαγωγές και στη σύναψη συμφωνιών με μεγάλους φαρμακευτικούς οίκους του εξωτερικού. Η διαδικασία αυτή προφανώς φέρνει μαζί της επενδύσεις σε τεχνολογικό εξοπλισμό, σε καινοτομία και έρευνα και σε δημιουργία θέσεων εργασίας. Η ΒΙΑΝΕΞ ήταν από τις πρώτες εταιρείες που εγκαινίασαν το νέο παραγωγικό αυτό μοντέλο, με τη συμφωνία που υπέγραψε το 2013 με τη Lilly, για την παραγωγή βανκομυκίνης και εξαγωγή του 100% στην Κίνα.

 

Το ελληνικό φάρμακο εξακολουθεί να αποσπά ψίχουλα από το τραπέζι της εγχώριας αγοράς φαρμάκων – λιγότερο από 20%. Τι πρέπει να γίνει ώστε οι εγχώριες φαρμακοβιομηχανίες να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους;

Σημασία δεν έχει το brand αλλά να αυξάνεται το μερίδιο των φαρμάκων που παράγονται στην Ελλάδα. Εκεί πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας. Αν, για παράδειγμα, εξορθολογιστεί η δαπάνη για τα ακριβά εισαγόμενα φάρμακα, και με την αξιολόγηση της καινοτομίας, τότε θα μείνει περισσότερος χώρος για τα εγχωρίως παραγόμενα φάρμακα και την ανάπτυξη των φαρμακευτικών εταιρειών που έχουν τις παραγωγικές τους μονάδες στη χώρα.

 

Πώς εμφανίζεται η πορεία της Vianex κατά το 2016;

Οι πωλήσεις της ΒΙΑΝΕΞ το 2015 κινήθηκαν στα 232,5 εκατ. ευρώ, ενώ για τη ΒΙΑΝ προβλέπεται αύξηση των πωλήσεων περίπου κατά 15%, πλησιάζοντας έτσι τα 60 εκατ. ευρώ.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι το 2016 ανανεώσαμε την τριαντάχρονη – και πλέον – επιτυχημένη συνεργασία της ΒΙΑΝΕΞ με την MSD, με νέα πολυετή συμφωνία.

Παρά το ασταθές οικονομικό περιβάλλον στο εσωτερικό της χώρας, συνεχίζουμε να επενδύουμε σε τεχνολογικό εξοπλισμό αναβαθμίζοντας συνεχώς τις 4 παραγωγικές μονάδες μας. Η προσπάθεια αυτή αλλά και γενικότερα η στρατηγική της εταιρείας αναγνωρίζονται καθώς η ΒΙΑΝΕΞ τιμήθηκε με 3 χρυσά βραβεία στα πρόσφατα «Healthcare Business Awards», όπως επίσης διακρίθηκε και στα βραβεία «Diamonds of the Greek Economy 2016» και στα «Active Greece 2016», μέσα στον τελευταίο χρόνο.

 

Ποια είναι τα σχέδιά σας στον τομέα της εξωστρέφειας;

Η ΒΙΑΝΕΞ ενισχύει συνεχώς τα τελευταία χρόνια τον εξαγωγικό προσανατολισμό της, ο οποίος δείχνει να αποφέρει θετικά στην εταιρεία. Τα τελευταία τρία χρόνια υπάρχει σταθερή αύξηση των εξαγωγών. Παράλληλα η παρουσία της ΒΙΑΝΕΞ σε νέες αγορές γίνεται με σταθερούς ρυθμούς. Μέσα στο 2016 προστέθηκαν νέες χώρες, κυρίως από την Ασία και την Αφρική, ενώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η ΒΙΑΝΕΞ είναι προμηθευτής του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και της UNICEF, καθώς και η πρώτη ξένη εταιρεία που πήρε GMP από τις τουρκικές αρχές. Συνολικά η ΒΙΑΝΕΞ προωθεί 100 εκατ. συσκευασίες 400 φαρμακευτικών προϊόντων σε Ελλάδα, Ευρώπη, Κίνα, Αφρική, Μέση Ανατολή και στον ΠΟΥ. Το 60% της παραγωγής της ΒΙΑΝΕΞ προορίζεται πλέον για εξαγωγή.

Social Share

About the author

Relative Posts